آوینی فیلم:

- نویسنده و كارگردان: بهرام توكلی


ـــــــــــــــــــــــــــــــ
- خلاصه داستان:
ــــــــــــــــــــــــــــــ

قصه خانواده ای را روایت می كند كه پای دخترشان مشكل دارد و تمام دغدغه این خانواده رفع مشكل اوست، این خانواده سه نفره در آرزوی دستیابی به رویاهای خود هستند.


ــــــــــــــــــــــــــــ
- حاشیه فیلم:
ـــــــــــــــــــــــــــ

- "اینجا بدون من" اقتباسی از نمایشنامه "باغ وحش شیشه ای" نوشته تنسی ویلیامز است.
- بهرام توكلی متولد 1355-تهران و دارای كارشناس ارشد سینما، پیش از این فیلم های "پا در بهشت" و "پرسه در مه" را كارگردانی كرده است.
- حسین كیانی» نمایشنامه نویس و كارگردان مطرح تئاتر ایران هم در نگارش فیلمنامه با او همكاری می كند.
- تا روز های پایانی بر روی حضور اینجا بدون من» در جشنواره شك و شبهه هایی وجود داشت.
- فیلمبرداری 25 آبان ماه آغاز شده و تا اوایل بهمن هم ادامه داشت. تدوین همزمان هم توسط بهرام دهقانی» انجام می گرفت.
- ساخت موسیقی فیلم را هم حامد ثابت بر عهده دارد. او با فیلم پرسه در مه مورد تمجید های بسیاری قرار گرفت و همچنان همكاریش با توكلی ادامه دار است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- قسمتی از دیالوگ:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

| خانه | شب | داخلی |

مادر در حال حرف زدن با تلفن است،یلدا مجسمه های شیشه ای اش را روی لبه آیینه دستشویی ردیف كرده و با دقت آنها را می شوید،احسان دارد گوشه ای از اتاق خواب را می گردد وچیزی را كه دنبالش می گردد را پیدا نمی كند، كم كم كلافه می شود،مادردارد درباره یكی از كرم های شركت تبلیغ می كند و طرف پشت خط هم به خرید بی علاقه است و در نهایت وسط حرفهای مادر گوشی را می گذارد،احسان كلافه مقابل مادر ایستاده.

مادر: چیه.چرا اینجوری نگا می كنی برو كنار كار دارم
احسان:من باید چیكار كنم شما دست از سر من برداری

مادر:باززد به سرت؟
احسان:آره شما یه كاری می كنی آدم می زنه به سرش

مادر:صداتو بیار پایین،انداخته تو گلوش داد می زنه،اگه آروم شدی بیا ببینم چی شده
احسان:اون چند تا دونه مجله فیلم من چه كاری داره به شما ؟چرا جمعشون كردی ؟كجاریختیشون

مادر:اولا كه چند تانبود و دویصت تا بود
احسان:دویست تا چند تا نیس؟

مادر:نه نیس، چند تا یعنی یكی دوتا ، بعدشم همونادیوونت كرده، انقدر از اون مزخرفات از سینما و فیلم می خونی كه زده به سرت ،اگه دوس داری برو تا نصفه شب پولاتو بده فیلم ،از این چرت و پرتام بخر تو خیابون بخون كه لازمم نیس من بگم خودت داری اینكارو می كنی اونم با پولی كه می تونی دستت برا خونه یه چیزی بخری بیاری اما من نمی ذارم این چیزایی كه بچه ها مو ددیوونه می كنن تو خونه من رو هم تلنبار شن.
احسان:تو خونه شما،ببخشین كی داره كرایه این خونه رو می ده،من دارم مث خر كار می كنم اونموقع اینجا شده خونه شما

مادر:صداتو بیار پایین
احسان:نمی تونم،دیگه نمی تونم خفه خون بگیرم مادر من،فكر كردی هر كی شبیه توا سالمه هر كی شبیه تو نیس خله، همه ام باید فقط در خدمت این باشن كه شما چی می خوای، الان داری
چیكار می كنی برنامه ات چیه،همه باید بفهمنت اما هیچكی كارنداره من چی می خوام،تو این خراب شده چه غلطی دارم می كنم، تو كه مادرمی، اینی ،چه انتظاری هس از بقیه

مادر:درس حرف بزن
احسان:نه دیگه،زنگ می زنی به درو همسایه ماتیك می فروشی،شب جای بقیه همكارات اضافه كاری وامی سی كه پول جمع كنی كاناپه بخری واسه آقا دامادی كه هیچوقت از این در نمیاد تو،تو اصلا می دونی این دختر از این خونه جز تا سر كوچه نمی ره بیرون؟شماها هردوتون غیر عادی رفتار می كنین اون موقع من خلم نه؟

مادر:من غیرعادیم احسان؟
احسان:نگفتم غیر عادی ای گفتم داری غیر عادی رفتار می كنی

مادر:بعد تو كه همه شبو تو سینمایی، چند بار تو یه شب یه فیلمو میبینی همه فكرو ذكرتم مزخرفایی كه تو فیلماس كتابشم جمع می كنی،هر شبم تا سه صبح تو جات وول می خوری شبام تو خواب مثل دیوونه ها با خودت حرف می زنی،روزی سه پاكتم سیگار می كشی تو این سه ساله ام یه ترفیع نتونستی از اون انبار كوفتی بگیری عادی هسی.من غیر عادیم احسان:خب آره حال من خیلی خرابه.وضعم ریخته به هم

مادر:همینه دیگه، تو حق نداری جوری رفتار كنی كه از همون كارتم بندازنت بیرون،اونموقع خرج و دخل همه خونواده می ریزه به هم اگه بیكار بشی ،حق نداری با زندگی خواهرت بازی كنی.
احسان:ببین من عاشق اینم كه یكی منو از اون انبار پیزوری اخراج كنه، فكر كردی خیلی عاشق كارمم؟دوس دارم یه نفر تو خواب با یه دیلم مغزمو داغون كنه تا اینكه صبح برگردم تو اون زیرزمین و لیست ورود و خروج كالا بنویسم،برای این ماهی دویصت تومن كوفتی باید از هر چی آرزوشو دارم بگذرم،من دوس دارم بنویسم، می دونم كه می تونم اما زندگی شماها .زندگیمون نمی ذاره تكون بخورم،داره خفم می كنه
سیگار بیرون می آورد بادیدن مادرش كه او را نگاه می كند آن را سر جایش می گذارد و می خواهد برود بیرون

مادر:كجا داری می ری.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
- دیگر عوامل فیلم:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
تهیه كننده: سعید سعدی
مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه
صداگذار: امیرحسین قاسمی
طراح چهره پرداز: سعید ملكان
صدابردار: حسین بشاش
طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی
دستیار و برنامه ریز: علی ملاقلی پور
عكاس: علی نیك رفتار (با عرض پوزش، نام عكاس به اشتباه درج شده بود)
موسیقی: حامد ثابت
منشی صحنه: پانته آ حسینی
تدوین: بهرام دهقانی
مدیر تولید: سعید سعدی


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- خلاصه ای از یك نقد این فیلم:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بهرام توكلی برای ساخت سومین فیلم سینمایی اش به سراغ یكی از معروف ترین نمایشنامه های تنسی ویلیامز نمایشنامه نویس بزرگ قرن بیستم رفته و داستان فیلم جدیدش را با اقتباسی از روی نمایشنامه فناناپذیر باغ وحش شیشه ای نوشته است.

تنسی ویلیامز نمایشنامه نویسی است كه آثارش برگرفته از حقیقت است. او در نمایشنامه نویسی تعهد ویژه ای نسبت به رئالیسم دارد كه همین نكته یكی از دلائل محبوبیت و شهرت اوست.

در اینجا بدون من توكلی لحن باغ وحش شیشه ای ویلیامز را كه تلفیقی از رئالیسم و دیدگاه های روانشناسانه است را به درستی درك كرده و به این برداشت متعهد مانده است. بدون اغراق توكلی به ارزش های این نمایشنامه معروف افزوده است و مانند برخی دیگر از كارگردانان كه از فیلم یا كتاب و یا نمایشنامه ای برداشت های اقتباسی می كنند نه تنها باعث تنزل آن اثر اولیه نشده است بلكه باعث تحسین بیشتر مخاطبان نسبت به اثر اولیه گشته است.

در باغ وحش شیشه ای یأس، ناامیدی، و تباهی درونمایه ای اساسی است. لورا شخصیت اصلی این نمایشنامه اعتماد به نفس خود را از دست داده و تبدیل به انسانی منزوی و گوشه گیر شده است. او تنها با قوه تخیل خود زندگی می كند. لورا خود را در باغ وحشی می بیند كه در واقعیت وجود ندارد. او كه دیگر در دنیای واقعی نیست و به دنیای تفكر خود رفته بر این باور است كه حیوانات باغ وحش به او نیاز دارند و او نیز با توجه به همین نیاز آن ها خود را ء می نماید.

این درونمایه تلخی است كه در نمایشنامه باغ وحش شیشه ای وجود دارد و توكلی نیز به این درونمایه تلخ پایبند مانده است. البته او قسمت پایانی نمایشنامه ویلیامز را تغییر داده است و پایانی تلخ تر و دردناك تر را برای آن رقم زده است. در نتیجه او در اینجا بدون من درامی خوش ساخت را ارائه كرده كه به خوبی از جوهره و زبان سینما را بهره برده است.

اینجا بدون من فیلمی است شخصیت محور كه از همان ابتدا تماشاگر را به شدت درگیر شخصیت هایش می كند. طوری كه مخاطب بعد از گذشت دقایقی خود را با آن شخصیت ها هم درد دیده و با آن ها همذات پنداری می نماید. تا آن حد كه به تمامی وجوهات درونی و بیرونی شخصیت های فیلم اشراف پیدا می كند.

گفتگوهای فیلم درخشان است. كافی است به گفتگوهای نه ای كه بین مادر و دختر رد و بدل می شود توجه كنیم كه برای مخاطب باور پذیر است و باعث هرچه بیشتر نزدیك شدن مخاطب به شخصیت های فیلم می شود.

تناقض رفتاری این خانواده كه از ضعف اقتصادی شدیدی رنج می برند به زیبایی هرچه تمام تر از آب درآمده است به عنوان نمونه مادر این خانواده كه با مشكلات عدیده ای با كارفرمایش دست به گریبان است و در مضیقه شدید مالی به سر می برد با هزار و یك كار ریز و درشت طوری زندگی اش را برنامه ریزی می كند تا همیشه بهترین ها را برای فرزندانش مهیا نماید.

كارگردانی بهرام توكلی در برخی از پلان ها بسیار فراتر از استانداردهای سینمای ایران است. میزانسن های دقیق و دكوپاژ قوی توكلی را كمتر كارگردانی در سینمای ایران دارد، همه چیز در اینجا بدون من فراتر از حد انتظار از یك فیلم تولید شده در سینمای ایران است. توكلی روی نما به نمای فیلم اش احساس مسئولیت ویژه ای دارد. طوری كه حتی یك نمای فیلم اش دچار ایراد و اشكال نیست.

انتخاب بازیگران اینجا بدون من به بهترین شكل ممكن صورت پذیرفته است. تا آن حد كه با وجود پیچیده بودن متن، تماشاگر فیلم هرگز احساس نمی كند احیاناً بازی ها نتوانسته اند درونمایه متن را به او منتقل كنند، یا مثلاً اگر بازیگر دیگری این نقش را بازی می كرد فیلم بهتر می شد.

جا دارد به بازی درخشان صابر ابر اشاره كنم. یا بازی فاطمه معتمدآریا كه در این فیلم یكی از بهترین بازی های دوران بازیگری اش را ارائه داده و اینجا بدون من حداقل در سالیان اخیر نقطه عطفی در كارنامه هنری او محسوب می شود. معتمدآریا به درستی هرچه تمام تر از ایفای نقش اش كه یك مادر مهربان و مسئولیت پذیر ایرانی است برآمده است.

همچنین نگار جواهریان نیز كه در این سال ها بازی های درخور توجهی از خود ارائه داده است به خوبی هرچه تمام تر از ایفای نقشش در این فیلم بر می آید.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
- معرفی تصویری چهره های فیلم:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بهرام توكلی (كارگردان)، فاطمه معتمد آریا، صابر ابر، نگار جواهریان و پارسا پیروز فر

نقد فیلم مالنا

انتخاب یک پلیر خوب برای دیدن فیلمهایتان در تلوزیون خانه

بلایی که صدا و سیما بروی فیلم بالا در آسمان up in the air درآورده است

نقد فیلم چک

نقد فیلم جرم

نقد فیلم اینجا بدون من

كه ,فیلم ,مادر ,تو ,ای ,های ,بدون من ,اینجا بدون ,می كند ,باغ وحش ,شیشه ای ,تنسی ویلیامز نمایشنامه

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

پژوهشکده مجازی طراحی صنعتی ایران پیرو سوغات سرای گیلان nilofaridarbaran ایران فیلم مایکل پاپ novintpc freemag دانلود فیلم ایرانی جدید آرکا مووی